Drie ideeën voor een gezond ontbijt door Rosanne!

Aahh de ochtend…Het is niet mijn favoriete moment van de dag, maar aangezien ik er toch aan moet geloven, kan ik de dag maar beter starten met een goed ontbijt. Een standaard boterham met hagelslag is natuurlijk erg lekker, maar niet heel erg gezond. Vandaag daarom drie ontbijt ideeën die lekker én gezond zijn! De één wat uitgebreider dan de andere, maar lekker, dat zijn ze sowieso!

Het eerste ontbijt is heel erg fancy en ook de hippe instagrammer is over het algemeen redelijk bekend met dit fenomeen: smoothie bowls (tip: gebruik de #smoothiebowl om weg te zwijmelen bij de meest perfecte kommen ontbijt).

Het idee is heel simpel: je maakt een smoothie, maar in plaats van deze uit een glas te drinken, doe je deze in een kom en vervolgens kun je je smoothie versieren met allerlei toppings. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt!

Om je een idee te geven van hoe ik mijn smoothie bowls vaak maak, zal ik je de meest simpele basis ooit geven. Ik gebruik meestal 1 of 2 bananen, een aardige hoeveelheid havermout en wat water om het wat dunner te maken. Vanuit deze basis kijk ik wat voor ‘bowl’ ik ga maken en voeg ik nog ander fruit toe of kruiden zoals bijvoorbeeld kaneel.

  • Tips voor toppings: noten, Goji bessen, pure chocola, chiazaad, kokosvlokken, stukjes dadel.

 

 

Het tweede ontbijt is super simpel en kun je dus eigenlijk beter zien als een tip. Iedereen heeft weleens een boterham met pindakaas op, maar heb je weleens een boterham met pindakaas en banaan of appel op. Nee? Proberen! Banaan is lekker als je zin hebt in een zoete hap en een appel is goede keuze voor een frissere hap. Je gaat me dankbaar wezen voor deze tip, geloof me.

Het laatste ontbijtje is vooral heel erg lekker in de winter, maar hé, aangezien we in Nederland wonen en niets zo onzeker is als het weer, kan het zo zijn dat het volgende week weer vriest.

Kun je mooi dit uitproberen. Vaak gebruik je muesli met yoghurt of melk. In ieder geval niet met gekookt water. En dat is nu juist precies wat je voor dit ontbijt wél nodig hebt. Zelf gebruik ik altijd muesli waar havervlokken in zitten en belangrijk is dat de muesli ook rozijnen bevat. Voeg koekkruiden en amandelen of cashewnoten toe aan de droge muesli, klein beetje heet water, even laten afkoelen, beetje honing erbij et voilà!

Door het hete water geven de rozijnen hun zoete smaak af en verspreiden de smaken van de rozijnen en koekkruiden zich als het ware door je hele ontbijt (klinkt heel zweverig dit). Mocht je graag ’s ochtends ook wat fruit eten, dan kun je bij dit ontbijt ook heel goed een appel toevoegen aan de muesli.

Eet smakelijk! Liefs, Rosanne.

8 Je vind dit leuk

Bekijk ook Zie meer

Laat jou mening weten

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.