Tips om met Angstaanvallen toch naar buiten te gaan

Als je net zoals mij last hebt van Angstaanvallen of misschien wel PTSS is het moeilijk om zomaar naar buiten te gaan. Ik heb het inmiddels al wat jaren, en in de loop der tijd ben ik toch wel wat wijzer geworden. Althans dat vindt ik! Ik vond het moeilijk om naar buiten te gaan überhaupt, ik nam een hond en eigenlijk stapje voor stapje ging het iets beter. Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet, als je het moeilijk vindt net zoals mij naar buiten te gaan.

Hoe gaat het nu met mij?

Ik voel mij al een paar dagen niet al te best, ik zal dit wel in een apart artikeltje verklaren. Dit heeft niks te maken met mijn aanvallen, maar meer met mijn gezondheid. Maar genoeg over mij, ik wil graag met mijn blog mensen inspireren.

Zo wil ik graag jou helpen om meer naar buiten te gaan, met mijn PTSS heb ik namelijk een moeilijke tijd achter de rug. Hieronder heb ik een aantal tips gezet wat mij hielp om wat meer naar buiten te gaan, en te wandelen. En dat vooral in mijn eentje, want dat is moeilijk wanneer je dat niet zomaar kunt.

Neem de tijd

Je vindt het moeilijk al bij de gedachten om naar buiten te gaan, maar meestal is het dan ook de gedachten erachter. Probeer bijvoorbeeld morgen eventjes naar buiten te gaan, en op een bankje in de buurt even de tijd te nemen. Zeg mensen gedag, en ondanks je misschien in de buurt blijft kun je alsnog trots op jezelf zijn dat je al dat hebt bereikt.

Afleiding voor onderweg

Als je ergens heen moet en je hebt last van Angstaanvallen, moet je afleiding zoeken wanneer je een aanval krijgt of denkt te krijgen. Ik vindt het persoonlijk nog moeilijk om dat te zoeken, maar ik probeer het toch en achteraf werkte het wel.

Mij helpt het altijd om wat te drinken bijvoorbeeld; cola. Maar ook afleiding in muziek kan goed werken, neem voor onderweg je oordopjes mee. Tegenwoordig kun je onderweg ook naar Spotify luisteren, maar je kunt natuurlijk ook je eigen muziek op je mobieltje zetten.

 

woman-933488_1920

 

Doe wat goed voelt

Niks moet en alles mag, dat heb ik vooral geleerd. Ik maakte me juist druk bij het idee al dat ik iets ‘moest’, ook geloof ik dat alles een rede heeft in het leven dus alles komt uiteraard goed.

Doe niks waar jij niet achter staat, en houdt in je achterhoofd: waar een wil is is een weg. Je hebt plekken waar je weg kan, verken de plekken. Ken je de plek waar je heen gaat al goed? Weet dat er dan ook steegjes zijn waarbij je tot rust kunt komen, met bijvoorbeeld je muziek of eten/drinken. Neem de tijd!

Bereid je voor

Het klinkt misschien raar, maar als je zelf al voelt dat je je niet goed in je vel voelt. En zelfs al een beetje voelt dat het gaat gebeuren (Althans, ik voel dat stiekem altijd wel aan) ik zeg het meestal nooit maar ik voel het eigenlijk wel altijd aankomen.

Als je je voorbereid scheelt het wel; zorg er dus voor dat in je tas al het benodigde al zit. Zoals een boterham, wat te drinken gewoon wat jij denkt dat je afleiding geeft. Dit werkt namelijk voor mij wel een groot deel; als ik me beter voorbereid op een aanval maak ik me ook minder druk.

Deze tips werken natuurlijk voor mij, wil je meer tips horen? Ik maak graag nog meer van dit soort artikels, zodat ik je kunt helpen. Heb jij last van Angstaanvallen of zelfs PTSS? Laat het me weten in de reactie’s, ik reageer altijd terug!

Bekijk Zie meer

Laat je horen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.