Tips om lekker actief bezig te blijven!

Voor de één is sporten niet weg te denken uit het dagelijks leven, terwijl de ander al nachtmerries krijgt bij het idee ook maar 10 meter te moeten rennen. Ik zit eerder in de laatste categorie, maar aangezien sporten en bewegen goed zijn voor lichaam en geest, probeer ik mezelf tegenwoordig te motiveren om zoveel mogelijk actief bezig te zijn. Het gaat me er niet zozeer om dat ik een ‘killer body’ krijg of dat ik een marathon kan lopen. Gewoon gezond bezig zijn, daar gaat het om!

Wat vind je leuk om te doen?

De eerste tip klinkt heel simpel, maar ik heb toch het idee dat het vaak vergeten wordt. Kijk waar je gelukkig van wordt! Je hebt verschillende sportprogramma’s waarmee je jezelf helemaal uitput en dat houd je misschien een week vol, maar vervolgens val je weer terug in je oude patroon om niets meer te doen (er spreekt hier een ervaringsdeskundige). In plaats daarvan kun je dan beter iets minder intensiefs doen. Is zo’n programma wel iets voor jou, vooral doen. Insanity en het sportprogramma van Kayla Itsines zijn aanraders als je zoiets wilt doen

Niets moet!

Op het moment dat je jezelf iets gaat verplichten of verbieden, kan dat juist averechts werken. Eigenlijk hoort dit ook bij het bovenste punt, want op het moment dat jij iets leuk vindt, hoef je jezelf niets te verplichten. Het is namelijk zo leuk dat je al gewoon zin hebt om te bewegen.

You-tube

Youtube heeft heel veel verschillende kanalen waar voor diverse niveaus sportroutines worden aangeboden. Zelf ben ik erg fan van ‘dans fitness’, wat inhoudt dat je sport en danst op muziek. Ik word hier zo blij van en als ik dit doe sta ik helemaal met een smile te ‘sporten’. Wat vooral belangrijk is bij Youtube is dat je kiest voor een video met iemand die je motiveert en blij maakt. Zo wordt je sportsessie een stuk leuker. Een aantal persoonlijke favorieten: Dance Fitness with Jessica, POPSUGAR Fitness en The Fitness Marshall.

Simpele dingen

Misschien denk je bij sporten en bewegen niet meteen aan wandelen en fietsen, maar ook dit soort simpele dingen zijn erg gezond om te doen. Zeker nu de zomer er weer aan zit te komen, is bewegen in de buitenlucht een goede optie. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om na het avondeten een half uurtje te gaan fietsen of een stuk te lopen. Dit kun je trouwens ook heel goed doen met een vriend of vriendin, waardoor je niet eens door hebt dat je aan het bewegen bent.

Vooral plezier hebben in wat je gaat doen is belangrijk. Op deze manier wordt het geen straf om te bewegen. Kijk wat voor jou werkt en probeer verschillende dingen uit. Stop niet meteen als iets niet leuk is, maar probeer weer iets anders uit. Succes en veel plezier!

5 Je vind dit leuk

Bekijk ook Zie meer

Laat jou mening weten

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.