Tips van professionele atleten voor je dagelijkse leven!

Bewuster leven, gezonder eten, meer bewegen en sporten, minder chaos en meer structuur in het leven: wie wil dat nou niet? Het probleem is dat niet zo zeer om met zulke verbeteringen te beginnen, maar om ze vol te houden. Met tips en advies van professionele atleten, die bewezen hebben te beschikken over inzicht en discipline, krijg je wat meer grip op je leven.

Iedereen die weleens geprobeerd heeft wat sportiever te worden, kent vast wel het advies om elke dag minstens een half uur te bewegen. Ook elders op deze site wordt dat nog maar eens herhaald, inclusief een paar tips om met weinig moeite toch die benen in actie te zetten. Zoals: neem de trap in plaats van de lift, de fiets in plaats van de auto, of probeer het binnenshuis met games als Wii Fit.

Dafne Schippers

Sporters als Dafne Schippers (wereldkampioen op de 200 meter in 2015 en winnaar van Olympisch zilver in 2016 en de komende jaren een grote favoriet bij liefhebbers van sportweddenschappen) en sprintlegende Usain Bolt (Olympisch kampioen op de 100 en 200 meter in 2008, 2012 en 2016) zullen schamper lachen om zulke adviezen. Dat is kinderspel voor hen. Zij denken, leven en presteren 24 uur per dag, zeven dagen in de week als een topsporter. Elk hapje dat ze nemen of juist laten staan, en elke keer dat ze hun schoenen aantrekken, staat in het teken van presteren. Laten we daarom eens luisteren naar wat zij te zeggen hebben.

Bart Bennema, de coach van Schippers, deed in 2016 een boekje open over het trainingsregime van zijn Utrechtse pupil. De drie basiscomponenten zijn snelheid, techniek en krachttraining. En natuurlijk is het niet realistisch om, als werkend persoon of student of gewoonweg iemand met ook andere tijdsbestedingen, het programma te volgen van Schippers.

Maar haar regime maakt één ding duidelijk: variatie is van groot belang. Het lichaam zal stoppen met reageren op telkens herhaalde oefeningen. Ook mentaal is het lastig om geprikkeld te raken bij telkens dezelfde oefening. Wil je dus gaan sporten, beperk je dan niet tot een soort beweging, maar varieer tussen bijvoorbeeld circuittrainingen, het gooien met voorslaan, deadlifts, squats en bankdrukken.

 

raspberry-427390_1920

 

Usain Bolt

Ook de Jamaicaan Bolt bekwaamt zich op alle terreinen waarop Schippers elke dag zwoegt en zweet. Voor hem is trainen niet alleen een lichamelijke kwestie. Het geeft ook een enorme mentale boost. “Training geeft je vertrouwen en dat is goed voor je gemoedsrust. Ik weet dat het heel moeilijk is om mij te kloppen als ik in vorm ben”, zegt hij. Trainen geeft hem motivatie en als hij zich even niet gemotiveerd voelt, dan hoeft hij alleen maar even na te denken over hoe goed hij zich zal voelen na de training. Het is een cirkel die zichzelf versterkt.

Wat eten betreft, hoeft het echt geen strenge hel te zijn. Smul maar van Schippers’ tips: pannenkoeken van banaan, ei en kaneel met een smoothie, en in de ochtend een ouderwetse pot havermoutpap.

Bekijk Zie meer

Laat je horen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.