Dingen die het leven iets makkelijker maken met een Angststoornis

Het hebben van een angststoornis kan in het dagelijkse leven heel erg moeilijk zijn, zo kreeg ik laatst een inbox vol met berichten van mensen die het ook hadden. Eigenlijk is door dit onderwerp (Angststoornissen en PTSS) mijn blog begonnen, waardoor ik direct al een groot publiek aantrekt. Nou weet ik dat ik hier vaker over moet gaan bloggen, alleen is het voor mij ook persoonlijk een moeilijk onderwerp omdat het ook over mijn leven gaat. Maar als ik andere mensen kan helpen, doe ik dat graag!

Mediteer

Mediteren hielp mij niet van mijn angststoornis af te komen, maar zeker wel te verminderen. Tegenwoordig heb je van die apps, waar je makkelijk thuis kunt oefenen of je ademhaling en te ontspannen.

Zelf kreeg ik als tip mee van mijn Cesar Mensendieck om 30 minuten je ogen dicht te doen, en te concentreren op je voeten en handen. Wat voel je? Je zult zien dat je na een tijdje je ogen weer open doet, en in een soort van ‘high’ zit. Je voelt je licht: maar dit is helemaal normaal. Zodra je beter ademt door je buik gaat dit in het dagelijkse leven automatisch en hoef je je hier niet meer op te letten.

Koop een Hyper

Toen er net geconstateerd was dat ik last had van Hyperventilatie (Hyperventilatie en een Angststoornis gaan samen). Kreeg ik een tip van mijn arts om een hyper te kopen, mijn arts was nogal een arts die vaker natuurlijke producten etc. aanraden. Maar.. als ik mijn Hyper bij mij heb weet ik dat ik me ook minder druk hoef te maken.

Magnesium en bananen?!

Het klinkt gek: maar als ik bananen eet, krijg ik minder last van aanvallen. Ik wist dat als je bananen eet dat je je beter kan focussen. Maar ik wist niet dat dat ze magnesium en GABA bevatten, die ook in Magnesium Citraat zitten. Het is bewezen dat het aanvallen vermindert, heb ik me laten vertellen.

Schrijf het op

Zelf ben ik echt een chaoot, als ik niks opschrijf wat ik moet doen of wat mijn uitgaves zijn iedere maand raak ik echt de kluts kwijt. Mijn psychologe vertelde me ooit dat ik een aantal punten op moest schrijven wat ik goed en mooi aan mezelf vind, ik vond dit persoonlijk erg moeilijk en wist niks te verzinnen, vraag het dus ook aan een ander bijvoorbeeld je familie of vrienden als je het eventjes moeilijk vind.

Het gaat wel weer weg

Paniekaanvallen gaan vanzelf weg, zodra je dit in je achterhoofd houdt merk je dat je je al wat rustiger in staat. Je gaat niet dood, je gaat niet flauwvallen, etc. etc. Vind je het dan nog moeilijk? Zoek dan afleiding: zelf drink ik altijd eventjes wat, en zorg dat ik het altijd bij mij heb zodat ik altijd een Plan B heb, dit geeft mij van binnen in ieder geval een beter gevoel.

Drink geen alcohol

Mij is me weleens verteld geen alcohol te drinken met paniekaanvallen, ooit nam ik dit niet zo serieus: ik raakte helemaal in paniek toen ik een aantal drankjes op had. Ik heb serieus de hele nacht toen wakker gelegen van de angst. Voor nu als ik ooit nog drink, drink ik maar 1 drankje en dat vind ik voldoende. Zolang ik maar de controle in handen heb.

Wij zijn vechters

Om door te gaan met paniekaanvallen, moet je ook echt wel een vechter zijn. Je moet doorzetten, je eigen Psychologe vinden, en zorgen voor een toekomst. We zijn allemaal strijders maakt niet uit in welke situatie we zitten.

Praat met familie, vrienden of zelfs verre kennissen

Soms is het belangrijk om je hart te luchten, je kunt niet altijd door blijven lopen met jouw angsten. Soms ligt daar een achterliggende rede achter, ik weet het is erg moeilijk.. maar soms doet het een mens goed.

Drink weinig of geen koffie

Naast alcohol is het belangrijk, om weinig of geen koffie te drinken. Cafeïne zorgt voor adrenaline in je lichaam waardoor je continu op scherp staat. Bovendien kan het zorgen voor een verhoogde hartslag. Zelf kan ik ook niet tegen koffie, ik drink om de dag een Latte (zo’n eentje met meer melk, dan koffie zelf) daar kan ik dan wel tegen.

Vermijd situaties niet

Sommige situaties is het moeilijk om zomaar weg te lopen, en naar huis te willen. Tipje van mij is dat je eventjes een steegje of een rustig straatje opzoekt om tot rust te komen. Drink wat, eet misschien een boterham? En ga daarna weer terug met meer moed. Het lukt je!

Als het niet lukt: geen zorgen, zelf heb ik altijd het gevoel dat ik dan dood ga of zoiets. Maar.. het is echt niet erg om te falen. Je bent onderweg en je wilt weer terug: je hebt het tenminste geprobeerd, me mag trots op jezelf zijn ook al begrijpt niet iedereen dat.

Zoek hobby’s

Het kan soms een beetje eenzaam zijn, vooral als je thuis zit. Zoek een leuke hobby om je tijd te voldoen want.. afleiding is goed.

Ene dag is anders dan de ander

Morgen is een betere dag zeggen ze, en dit is ook echt zo. Mijn dagen zijn ook niet perfect, ik heb het inmiddels een beetje geaccepteerd dat het gaat zoals het gaat. Ik kan niet werken of naar school, wat ik persoonlijk heel erg vind. So be it, ik doe wat ik kan en probeer altijd over mijn grenzen heen te gaan om mezelf uit te dagen.

#, #, #, #, #, #