Tips op een rijtje voor de ‘maandelijkse’ periode (ongesteldheid)

Wij vrouwen krijgen het iedere maand: Menstruatiepijn. Nou ben ik zelf zo’n geval die de eerste dag vooral eventjes thuis moet blijven anders red ik het niet. Ik kan echt hele erge krampen krijgen waarvan ik denk: kan het a.u.b. stoppen?! De laatste maanden is de pijn minder geworden door de dingen die ik toepas. Kijk vooral eventjes mee.

Persoonlijk

Ik ben al sinds een paar jaar incontinent (zie: dit artikel over mijn incontinentie) wat ik niet wist is dat je je bekkenbodem ook kunt aanspannen als je je maandelijkse periode hebt. Met wat oefeningen met aanspannen en ontspannen kun je het maandelijkse ‘gevalletje’ ook minder laten worden (helaas niet laten verdwijnen!). Laatst heb ik ook nog een verhaal geplaatst over de Mirena spiraal, waarvan ik blij ben dat ik die verwijderd heb en eindelijk toch de pil slik. Gelukkig is het daardoor ook sterk verminderd. Je moet natuurlijk vooral doen wat goed voelt.

Geen paracetamol gebruiken

Laatst had ik pijn mijn buik en toen zei mijn vriend: neem een paracetamol. NIET doen vooral niet tijdens je ‘periode’. Niet iedereen snapt dit maar als je logischer na denkt denk je: oja. Paracetamol verdund het bloed: denk dan na wat er dan gebeurd daar beneden… Ibrufen of Aleve (voor menstruatiepijnen) werkt als een trein.

Bewegen is goed

De eerste dag kan ik begrijpen dat je het liefste in je bed blijft, maar na de 1ste dag is het goed om te gaan sporten. Klinkt misschien gek (het liefste blijf je natuurlijk in je bed: Netflix en Chocola) maar bewegen zorgt voor een geluks hormoon (endorfine) waardoor je beter in je vel gaat zitten.

Aloë vera

Mijn eerste ongesteldheid, weet ik nog héél erg goed. Maar wat ik ook nog goed weet is dat een juf van school mij adviseerde om Aloë vera te drinken en te gebruiken op je buik. Natuurlijk middeltje is het natuurlijk wel, maar het werkt in ieder geval voor mij.

Geen stress

Stress werkt slecht op de buik. Zoals ik al met mijn incontinentie vertelde is dat als je het aanspant, meer pijn ervaart. Op het internet zijn er heel veel verschillende ontspanningsoefeningen te vinden: wie niet waagt, wie niet wint.

De pil

Zelf, had ik letterlijk elk type pil geprobeerd en niks hielp. Ik viel flauw, was niet mezelf en had ontzettend last van de bijwerkingen. Toen ik laatst de Mirena spiraal nam (koper spiraal) en in het ziekenhuis belandde en alleen maar dacht: dat ding moet eruit. Ik wil zelf voorlopig nog géén kinderen dus ik moet wel bescherming hebben.

Dus besloot voor de aller-aller laatste keer een pil te slikken. De pil waarvan iedereen op het internet een mening heeft, en vooral erg slecht vind werkt onwijs goed voor mij. Ik heb serieus nergens last van en me menstruatie voelt niet meer aan als een bevalling (althans, soms moest ik echt de pijn weg puffen). Dus voorlopig hou ik het op de pil. En jij?

#, #, #