Tips om stress in je dagelijkse leven te vermijden

Zelf heb ik vaak te maken met stress. Simpelweg omdat ik last heb van mijn PTSS en Paniekaanvallen. Stress overkomt iedereen weleens en daarom schreef ik vandaag een artikel hoe ik stress in mijn dagelijkse leven verminder. Hoe verminder jij stress?

Stress kan je leven letterlijk beïnvloeden. Zelf heb ik door stress mijn opleiding en een baan niet kunnen volhouden. Gelukkig kan ik mijn gevoelens uitten naar jullie, althans ik hoop dat je wel tegen wat gezeik kan. Hah! Maar hoe probeer ik op dit moment mijn stressniveau te verminderen?

Plan vooruit

Plannen is essentieel als je net zoals mij vaak last hebt van stress. Als je afspraken inplant zorg dan dat je je voorbereid. Je tas inpakken de dag van tevoren bijvoorbeeld. Of uitwegen bedenken in je hoofd; zorg er in ieder geval voor dat je je goed voorbereid, je zult dan zien dat je je sterker in je vel voelt.

Hobby

Naast je werk of school is het goed om je gevoelens ergens in te uitten. Dit kan in een sport: Yoga of gewoon Fitness kan al goed helpen. Maar ook het lezen van een boek, haken, kleuren of wat anders leuks dat je graag doet.

Zorg voor rust momenten

Een rust moment kan zijn het hebben van een hobby maar je kunt ook meditatieoefeningen doen. Zelf doe ik dit met verschillende Apps; zet je koptelefoon aan en probeer goed via je buik in-en-uit te ademen.

Schrijf het op

Zelf helpt het mij om het van mij af te schrijven: koop een notitieboekje bijvoorbeeld bij de Action wat ik zelf ook heb gedaan. Schrijf je To-Do lijstjes op, maak een Bucketlist. Zorg in ieder geval dat je je doelen opschrijft dit kan ook iets kleins zijn.

Blijf gezond

Wat ik zelf merk is als ik zelf sterk in mijn schoenen sta het ook beter gaat op andere vlakken. Probeer dus goed te slapen, drinken en goed te eten. Dit betekend niet dat je anders moet gaan eten maar wel op de juiste tijden en gewoon ‘goed’. Doe wat het beste voor jou voelt.

Wat doe jij tijdens stressmomenten?

#, #